Column

Handgeschakelde of automatische versnellingsbak: wat is de beste keuze?

04 feb 2021

In Amerika hebben meer dan 90 procent van de nieuw verkochte auto’s een automatische versnellingsbak, maar in Vlaanderen is dat slechts 20 procent. Wij zweren blijkbaar bij handmatige exemplaren. Want automatisch schakelen is minder veilig, verbruikt meer brandstof en is vooral weggelegd voor slechte, luie en/of oudere bestuurders … of zijn dat niet meer dan hardnekkige mythes? Kwb rijbewijs zet de verschillen voor je op een rijtje.

Het grootste deel van de Vlamingen schakelt nog handmatig. Ontkoppelen en naar een hogere of lagere versnelling schakelen is voor de ene bestuurder de normaalste zaak van de wereld, maar voor de andere een overbodige inspanning. Handgeschakeld rijden kan immers, zeker in het nerveuze stadsverkeer, al snel een vermoeide rechterpols en vooral een pijnlijke linkervoet opleveren.
Er zijn echter ook chauffeurs die manueel schakelen net de charme van sportief rijden vinden, en beweren dat je daarmee maximale controle hebt over het voertuig en het schakelmoment. Maar niets is minder waar … 

Beide handen aan het stuur

De moderne automatische versnellingsbak van vandaag kan je vergelijken met een handgeschakeld exemplaar, met twee extra motortjes. Eentje bedient in jouw plaats het koppelingspedaal, het ander de versnellingspook. Beide motoren worden aangestuurd door de boordcomputer die, afhankelijk van het gevraagde vermogen, de weerstand en het gewicht van de wagen, op de meest ideale én rendabele momenten zal schakelen. De boordcomputer zal zelfs tussentijds ontkoppelen en tussengas geven bij het terugschakelen. Het enige wat jij zelf nog moet doen, is gas geven en remmen. Dit is een gerobotiseerde versnellingsbak. Doordat je veel minder handelingen moet uitvoeren, kan je veel relaxter rijden dan met een manueel geschakelde wagen. Het bezorgt je dus een rustiger en comfortabeler rijervaring. Rijden in een automaat is daardoor minder vermoeiend. Bovendien kan je je beide handen aan het stuur houden, wat je reactietijd verbetert, én kan je je aandacht helemaal richten op wat er echt toe doet: het verkeer. En dat komt de veiligheid dan weer ten goede.

Technologische vooruitgang

Twintig à dertig jaar geleden was een auto met automatische versnellingsbak een pak dorstiger dan een handgeschakelde wagen. Daarnaast reden ze log, schakelden ze traag en voelde je de wagen van versnelling veranderen. De techniek van die oudere generatie automatische versnellingsbakken was echter helemaal anders dan die van vandaag. Door de technologische vooruitgang van de moderne gerobotiseerde versnellingsbak wordt nu steeds geschakeld op het ideale schakelmoment en wordt het motorvermogen optimaal benut. Daardoor zijn auto’s met een automatische versnellingsbak bij een vergelijkbare rijstijl een heel stuk zuiniger dan hun handmatige tegenhanger, maar rijden ze even soepel, vlot en sportief. Maar is een wagen met automatische versnellingen niet duurder? Ja, dat klopt. Ze hebben echter vaak ook een hogere inruilwaarde. Bovendien rij je met een automatische versnellingsbak makkelijk 250.000 kilometer zonder de koppeling te moeten vervangen. Dat bespaart je al snel 1.000 euro aan onderhoud. Ook zal je geen last meer hebben van een ‘verhitte’ koppeling. De meerprijs die je betaalt voor een nieuwe wagen met automatische versnellingen verdien je dus al snel terug door het lagere brandstofverbruik en de lagere onderhoudskosten. Op termijn zal de handgeschakelde wagen wellicht bijna volledig verdwijnen. Probeer het zelf zeker eens uit; de kans is groot dat je het erna nooit meer anders wil …

Vorige