Column

Veiliger de baan op met kwb rijbewijs

02 mei 2020

In 1967 werd voor het eerst het rijbewijs ingevoerd. Tot dan kon een kandidaat-bestuurder gewoon naar de gemeente gaan om via een simpel administratief verzoek het roze papier te krijgen. Vanaf 1 januari 1969 werden kandidaat-bestuurders verplicht om te slagen voor een theoretische test. In 1977 kwam daar ook een praktijkexamen bij, en werden de scholingsmodellen via de rijscholen en het model ‘vrije begeleiding’ gelanceerd. Al snel was er sprake van om de vrije begeleiding af te schaffen wegens onprofessioneel en gevaarlijk, maar dat kon kwb niet laten gebeuren. Samen met KAJ werd een werking opgezet om te bewijzen dat de vrije begeleiding een goedkoop en veilig alternatief was voor de dure rijschool. kwb Rijbewijs was geboren.

Tekst: Patrick Wirix & Koen Schoutteten.

Het aanbieden van begeleidingsreeksen om zelfstudie aan te moedigen, het openen van eigen oefenparcours om de praktische manoeuvres in te oefenen en het wegen op de politieke besluitvorming maakte kwb tot de grote voortrekker van het systeem van vrije begeleiding in Vlaanderen, wat ze nog steeds is.

Patrick Wirix stond als medewerker van KAJ en later kwb mee aan de wieg van de dienst rijbewijs. “Walter Tourné was een van de kwb-medewerkers die vond dat de vrije begeleiding moest blijven bestaan en zelfs gestimuleerd worden, bij zowel ouders als jongeren, om zo op een goede en goedkope manier een rijbewijs te kunnen halen. Vanuit KAJ zagen we hierin heel wat voordelen: we konden zo heel wat jongeren bereiken en hen een goedkoop alternatief voor de rijschool aanbieden.”

Stap één: in alle dorpen een informatieavond over de mogelijkheid van vrije begeleiding. “Daarna volgden avonden waarin de basiskennis rond verkeersregels werd opgefrist, met op het einde een proefexamen. Met telkens minstens 100 en soms tot meer dan 200 aanwezigen waren die avonden een geweldig succes.” Al snel werden de infoavonden en lessenreeksen aangevuld met een oefenparcours. “En daarnaast stelden we aan de deelnemers als oefening ook de beschrijving ter beschikking van een aantal routes die in de verschillende examencentra in de regio tijdens de examens werden gereden. Daarvoor volgende we stiekem examenauto’s, maar de parcours werden vaak snel weer verlegd.”

“Kwb Rijbewijs vergde die eerste jaren van vele inleiders van infoavonden of cursusreeksen en begeleiders van het oefenparcours serieuze inspanningen, maar de vele aanwezigen en goede reacties maakten dit de moeite waard.” Er kwam wel meer en meer tegenstand en protest van de rijscholen. “Ook op de avonden zelf, maar dat werd daar al snel gecounterd door de aanwezigen. Intussen waren ook vele kwb-verbonden en kwb nationaal mee op de kar gesprongen.” De mooiste bekroning die Patrick zelf ooit meemaakte? “Dat we iemand hielpen slagen voor zijn theoretisch examen, en nadien voor de praktische proef nadat hij eerder al zestien keer geprobeerd had.”

De invoering van een verplicht vormingsmoment voor begeleiders, in 2017, blies kwb Rijbewijs nieuw leven in. Een nieuwe stafmedewerker werd aangetrokken, en zette met een eigen Vormingsmoment voor begeleiders de dienst rijbewijs terug op de kaart. Vele afdelingen boden hun leden en buurt de mogelijkheid een vormingsmoment te volgen, en die kans werd massaal aangegrepen. Later volgde ook een workshop waarin de verkeersregels werden opgefrist, en onder het motto ‘Samen voor een veiliger verkeer’ werkt kwb Rijbewijs ook nu nog aan extra activiteiten: zo is er sinds kort "Rij vaardig", en wordt binnenkort ook de zwakke weggebruiker bediend met een activiteit rond fietsen en elektrische fietsen.

Trouw aan haar natuur participeert kwb ook in sociale projecten. In 2018 zetten ze mee haar schouders onder het RED-project, waarbij vrijwilligers jonge vluchtelingen op weg naar een rijbewijs helpen. Kwb zocht én vond in haar rangen enthousiaste vrijwilligers, én voorzag hen van de nodige vorming.

Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn topics van alle tijden - kwb Rijbewijs mag dan wel 40 jaar oud zijn, maar is overduidelijk nog meer dan relevant!

Vorige